13.12.12

Sesuai dengan jiwa.

Here we go;


Aku bukan

aku bukan manusia yang rajin mengusung kamera
bukan juga manusia yang rajin membelek holga itu apa
lensa yang bermacam-macam jenisnya
malah bukan manusia yang gulungan filem itu temannya

aku bukan manusia yang tahu mentafsir kanvas
merah kuning biru bersimpang siur,
aku tak tahu maknanya
aku juga bukan betah melarikan berus di kanvas
yang mencorak acrylic dan airbrush
menghayati karya seni manusia terpilih

aku bukan manusia yang tahu erti muzik
not muzik itu juga bukan makananku
malah aku buta bila dihulur kertas berisi not berhantu itu
gitar, gamelan mungkin sedap di halwa telinga
tapi tidak untuk jari jemari ini terus mengalunkan

aku juga bukan penulis tegar
yang mengekspresi fikiran dengan tulisan
yang ideanya mencurah tak tercapai dek akal
dan juga bukan bertindak sebagai ejen pengubah pemikiran yang lain

aku juga bukan pendebat yang bagus hujahnya
mematahkan hujah lawan yang dianggap hanya picisan
mengeluarkan fakta yang tersorok di sebalik awan
ya, itu bukan aku

aku juga bukan penulis laman blog yang famous katanya
di ikut berpuluhan ribu, malah berjuta mungkin dilamannya
yang isu nya sedikit, komennya berjuta
yang juga membuat wang saku dengan bantuan teknologi
jutawan internet katanya

aku juga bukan fashionista yang diburu lensa
memadan warna-warna terang dengan hijab berlilit hebat
memiliki apa yang dikata itu trendy di dalam geroboknya
siap di panggil ke pertunjukan fashion pereka agung
dan ada kalanya lupa, tujuan berfesyen itu

aku juga bukan pakar perniagaan
yang punya harta berkoyan-koyan cukup tujuh keturunan
yang masa lapangnya berteman di padang golf menghijau
malamnya pula diisi jemputan makan kelas pertama

Aku manusia biasa-biasa
yang punya keluarga dan sahabat
yang punya hanya sijil-sijil picisan kebanggaan keluarga
yang punya pemikiran yang kadang disangkal oleh manusia normal
yang punya keinginan setinggi langit seluas lautan

aku hanya manusia biasa yang ingin menjadi luar biasa


"Vita"
12.31 p.m
Tanah Melayu

No comments: