19.11.11

Keadilan *fyi, ini bukan politik

I have been thinking about this last night, before i'm going to sleep. well, being a person yang suka berfikir, i think a lot before sleep, and also in the shower *haha tak senonoh*

orang cakap keadilan tu semua kena sama
orang cakap keadilan tu kau dapat macam tu, aku pun dapat macam tu jugak

aku dulu pun fikir macam tu. in terms of family relationship lah. Being an eldest daughter, well, selalu macam tertindas jugak,haha. dulu memberontak woo asyik-asyik kita jaa buat itu buat ini, adik-adik lain goyang kaki, makan roti gula marjerin -.-' dalam hati, ni  tak ADIL, ni tak ADIL !

Bila last sem belajar Islamic Institution (which is in Malay, Kekeluargaan Islam) baru aku faham konsep adil dalam family Islam tu macam mana. well, ada guna jugak aku amik koko ni ! hehe

Ustazah aku cakap, Adil dalam Islam bukan konsep orang Melayu selalu pegang tu which is sama rata. It's more to memberi yang hak kepada yang berhak. oleh sebab kitorang belajar pasal poligami jugak, ehem, yes, poligami, konsepnya macam ni;

memang orang kata isteri pertama tu berhak dapat lebih, tapi macam mana kalau;

isteri pertama : anak sorang : nafkah RM2000/sebulan
isteri kedua    : anak 5         : nafkah RM2000/sebulan

adil ke macam tu ? konsep adil tu sebenarnya, kita bagi *bukan kita, i mean orang yang sepatutnya lah* bagi nafkah according to keadaan dia. bayangkan lah if isteri kedua tu anak-anak ada yang sekolah, pastu ada yang kembar pulak ha, tak ke banyak belanja nak guna, compared to anak tunggal by isteri pertama?
fikir-fikirkan dan selamat beramal.

back to keadaan aku lah kan. memang lah, jadi anak sulung kena buat tu buat ni, tapi bila aku makin besar, aku just terfikir, bukan diorang pun kena belajar ke buat kerja rumah apa semua ni ? yelah, adik aku bukan kecik sangat pun masa tu, jarak dua tahun je. i once told my ma 'diorang pun kena belajar jugak. nanti dah kahwin takkan nak harap along buat kerja rumah diorang jugak?' something yang macam ni, - btw, matang jugak aku time ni sampai fikir time adik-adik kahwin haa.HAHA

Again, konsep adil tu kita guna kat sini. When your kids turn 12, ask her to learn to do the house core. yang sikit-sikit jadilah. tak kire lah anak first ke, anak second ke, yang last ke. aku umur 12taun dah pegi pasar beli lauk tau -.-  please and please, jangan bagi alasan, 'kau kakak, kena tunjuk contoh baik dekat adik-adik'. Boleh kecik ati tau sebab yelah, bagi remaja yang tak berapa nak matang lagi, they will think that, aku ni orang gaji ke sampai semua nak aku buat. ha, jangan main. benda macam ni banyak kali aku dengar. You can   cakap benda macam tu dekat kids, tapi benda yang sepatutnya lah, macam in her academics or behaviour.

i know lain orang, lain cara to be treated, tapi still as parents, can find a very gentle way nak persuade anak-anak untuk buat apa yang kita mintak tolong. So, kids will grown up closed to their parents.

Aku jugak tahu bukan dalam budaya Melayu untuk heart-to-heart talk, mostly lah yang aku tengok. and tak semua parents yang boleh satu kepala dengan anak-anak. Just, what, you learn to win your kids' heart. Budaya baik macam ni yang patut ada. Even you think i'm a bit westerner minded, tapi kalau budaya baik, tak salah kita pratikkan selagi tak melanggar hukum Islam kan ? 






kenapa entah pagi-pagi ni aku dah terfikir benda berat macam ni -.-


No comments: